Od myšlienky k úspešnému biznisu: Kto je zakladateľ?
Otázka 1: Môžete na úvod čitateľom pár vetami priblížiť kto ste a čomu sa venujete, keď práve nevyrábate výrobky?
Odpoveď: Volám sa Marián, som už v peknom zrelom veku a za sebou mám množstvo životných skúseností či už v profesijnom alebo osobnom živote. Prežil som vzostupy aj pády avšak snažím sa uchovávať v sebe najmä tie pozitívne poznatky a skúsenosti zo života. Som vyštudovaný stolár a takmer 20 rokov sme spoločne s bratom mali firmu s osemdesiatimi zamestnancami, ktorá sa venovala predaju autodielov a autoservisu áut v niekoľkých pobočkách po celom Slovensku. Brat v odvetví autodielov stále podniká a moja životná cesta sa vydala smerom výroby kreatívnych produktov ako sú nástenné hodiny či obrazy na stenu a ručná výroba je momentálne to čo ma napĺňa. Čo sa týka voľného času, úprimne popri mojej práci ho moc nemám a je pre mňa veľmi náročné tieto dve veci skĺbiť. Avšak keď sa taká chvíľa naskytne, relax hľadám jednoznačne v prírode, ktorá je pre mňa ako otvorená lekáreň kde sa vždy dokážem naplno nabiť novou energiou a mentálne si oddýchnuť od bežných pracovných dní. Okrem prírody, rád relaxujem v kaviarni so šálkou dobrej kávy (to je naozaj chvíľa plná lásky, pohody a pokoja) a snažím sa stretávať s priateľmi a diskutovať o rôznych témach a získavať tak nové poznatky a prehľad o udalostiach.
Otázka 2: Dlhé roky, presnejšie od roku 1995 ste sa spoločne s bratom venovali predaju náhradných dielov do automobilov a ich servisu, prečo ste sa rozhodol takmer po dvadsiatich rokoch zmeniť odbor podnikania a venovať sa kreatívnej výrobe?
Odpoveď: Kreatívne výrobky sú jedinečnou sférou a pokiaľ ponúkate vlastné výrobky s vlastným dizajnom, stávate sa takmer bezkonkurenčným. Takže asi to bol taký postupný tlak konkurencie v automobilovom priemysle, kedy som hľadal odvetvie, kde boj s konkurenciou nebude až tak náročný.
Otázka 3: V čom podľa vás sa tieto dve odvetvia najviac odlišujú?
Odpoveď: Ich hlavná odlišnosť spočíva v tom, že autodiely sú spotreba, napríklad ako potraviny a kreatívne výrobky sú emočný tovar. Je pre mňa podstatne jednoduchšie a motivovanejšie vyrábať a predávať také výrobky, ktoré sú akoby nedostatkovým tovarom a emočne zasahujú každú osobu, čo pri predaji autodielov nebolo možné a emócia sa pri predaji nevyskytovala. Zákazníci kupujú na základe svojich pocitov, nie na základe technických parametrov, ktoré potrebujú.
Otázka 4: Ako ste spomínali, prešli ste si aj vedením pomerne veľkej firmy, v čom vnímate najväčší benefit rodinného podnikania s nástennými hodinami a obrazmi oproti tak veľkej firme?
Odpoveď: Neviem určiť či to má nejaký hlavný benefit, všetko má svoje výhody aj nevýhody. S vedením firmy v minulosti, som najmä získal poznatky a skúsenosti, ktoré využívam pri súčasnom podnikaní a pomáhajú mi jednoduchšie zdolať rôzne prekážky, ktoré ma stretávajú prípadne viem už lepšie reagovať no rozličné veci, vďaka predošlej skúsenosti.
Otázka 5: Vráťme sa do obdobia rokov 2012 až 2015, aké boli vaše začiatky podnikania v tejto oblasti?
Odpoveď: Keď sa obzriem späť v čase, začiatok podnikania a samotná idea predávať nástenné hodiny a neskôr drevené výrobky bola v skutku celkom vtipná. Firmu som založil v roku 2012 ešte nie s jasným zámerom podnikania. V tom období, moja vtedy 15-ročná dcéra, ktorá zrejme zdedila podnikateľského ducha po mne, si na internete našla nejakú webovú stránku s rôznymi bytovými doplnkami dovážanými z Číny. Keďže sa jej na brigádu po škole chodiť nechcelo, hľadala iný spôsob ako si zarobiť nejaké peniaze na nový mobil, ktorí sme jej s manželkou kúpiť nechceli s odôvodnením, aby si na zarobila sama. Jedného dňa si od manželky požičala 20,-€ za ktoré kúpila prvé hodiny na stenu, ktoré medzi spolužiakmi predala za 40,-€. Peniaze znovu investovala, kúpila dvoje hodín za 40,-€ a predala ich susede za 80,-€. Do mesiaca si kúpila nový iPhone za vlastné peniaze a ja som rýchlo pochopil, že tejto príležitosti sa musím chytiť aj ja. Takže v podstate som podnikateľský nápad ukradol mojej 15-ročnej dcére, za čo som jej dodnes vďačný. Dodnes sa mi snaží vo firme pomáhať a stále ju zdokonaľovať, inovovať a vylepšovať. Ja mám na starosti väčšinu vecí čo sa týka firmy a samotnej výroby a ona sa popri štúdiu stará najmä o sociálne siete a grafiku či komunikáciu so zákazníkmi a navzájom sa dopĺňame. Snažím sa ju veľa vecí naučiť a zároveň aj ona učí mňa. Nič lepšie ako práca, ktorá ma baví a živí zároveň, sa mi nemohlo stať.
Otázka 6: Taktiež ste spomínali , že ste vyučený stolár, pomáha vám toto remeslo aj pri súčasnej výrobe?
Odpoveď: Samozrejme, je to ako prehrať si starú platňu alebo si sadnúť na bicykel po desiatich rokoch. Informácie a poznatky zo školských čias využívam dnes pri výrobe všetkých drevených produktoch či už pri ohýbaní dreva, jeho rezaní, farbení alebo pri iných technických vlastnostiach, ktoré drevo má.
Otázka 7: Firma funguje už takmer 10 rokov, avšak výrobe vlastných produktov sa venujete len štyri roky, prečo tento nápad, vyrábať vlastné výrobky prišiel až tak pomerne neskoro?
Odpoveď: Nič v živote nepríde hneď a na všetko treba čas, kým sa veci ustália a dozrejú. Nápady vo firme prichádzajú taktiež postupne a všetko si vyžaduje dôkladné premyslenie a zváženie. Produkty aj ponuku služieb sa snažíme stále inovovať a možnosti firmy rozširovať, avšak ako som už povedal – všetko potrebuje svoj čas.
Otázka 8: Máte v spojení s výrobou aj nejaký zaujímavý zážitok?
Odpoveď: Určite jeden z najsilnejších zážitkov je moment, kedy ma e-mailom kontaktovali tvorcovia relácie Dámsky klub, čo je denný magazín najmä pre ženy, ktorú vysiela televízia RTVS. Pár mesiacov po založení e-shopu mi prišla v ich mene pozvánka do relácie, na základe toho, že si všimli zaujímavé výrobky (vtedy sme predávali ešte len 3D nástenné hodiny) a boli by radi, keby sme ich prišli do Bratislavy v živom prenose odprezentovať naše nalepovacie hodiny. Neváhal som ani chvíľu a ponuku som prijal. Bol som nadšený, že niekomu sa naše ponúkané výrobky páčia. V súčasnosti by som bol ešte viac nadšený, keby sme mohli napríklad aj týmto spôsobom ľudom ukázať a odprezentovať našu autorskú prácu a naše vlastné návrhy a dizajny hodín či obrazov na stenu. Takže aj tieto dvere sú stále ešte otvorené a možno sa ešte jedného dňa ozvú a určite by som ponuku s pokorou a radosťou znovu prijal.
Celý rozhovor nájdete: TU od 23. minúty.
Otázka 9: Čo vám robí v podnikaní s vlastnými produktami najväčšiu radosť?
Odpoveď: Jednoznačne pozitívna spätná väzba od zákazníkov. Niektorí dokonca aj spätne volajú, ďakujú a do e-mailu aj pošlú fotky obrazu či hodín na stene. Pár krát sa mi stalo, že mi poštou prišla aj čokoláda alebo iný darček ako poďakovanie a vďačnosť od zákazníkov. To mi robí najväčšiu radosť, spokojnosť zákazníkov a ich radosť, že sa im výrobky páčia a že sú spokojní. V konečnom dôsledku, mám pocit, že vo finále som šťastnejší viac ja, ako ten zákazník, ktorý má nový obraz v obývačke čo ma nesmierne obohacuje a s úctou a pokorou im za to ďakujem.
Otázka 10: Môžu si zákazníci navrhnúť aj svoj personalizovaný dizajn výrobku?
Odpoveď: V minulosti ste mali zakotvenú výrobu len podľa stanovenej predlohy, kedy si mohli zákazníci vybrať veľkosť, materiál či farbu. V súčasnosti, na e-shope www.sentop.sk momentálne pripravujeme celý systém, kde sa budú môcť klienti realizovať či na grafike alebo vloženým ich vlastných textov do produktov. Na výber budú mať možnosť si vytvoriť personalizovaný výrobok z dreva v podobe obrazu alebo bytového doplnku. Momentálne máme v ponuke napríklad tieto hodiny do detskej izby s možnosťou vloženia akéhokoľvek mena.
Otázka 11: Výroba, e-shop, balenie tovaru, zabezpečovanie prepravy, starostlivosť o účtovníctvo a faktúry, sociálne site, dodávatelia, vytváranie grafiky a mnoho iných ďalších vecí spojených s podnikaním, je viac-menej na vašich pleciach, ako to celé tie roky zvládate? Naši ste si v tom už svoj systém?
Odpoveď: V začiatkoch som tieto veci zabezpečoval úplne sám. Avšak s pribúdaním objednávok sa znižovala moja možnosť to všetko stíhať a riadiť, takže na niektoré úkony som sa samozrejme musel spojiť s externými firmami, ktoré sa starajú napríklad o účtovníctvo či dopravu. Mnoho krát sa mi snažia pomáhať aj deti, či manželka pri balení alebo pri výrobe, ale to len v období, kedy je sezóna napríklad ako obdobie Vianoc, kedy by som to naozaj bez nich zvládol len ťažko. Avšak zatiaľ v tom mám systém, venujem sa tomu od skorého rána až do neskorého večera a na voľný čas moc priestor neostáva. Preto v najbližšej budúcnosti už mám na pláne obsadiť pracovné pozície a zväčšovať aj priestory firmy, keďže súčasné kapacity už prestávajú stačiť a byť vyhovujúce pre ďalší rozvoj firmy.
Otázka 12: Čo vás na vašej práci najviac baví?
Odpoveď: Rôznorodosť.
Otázka 13: Aké je vaše životné motto, podľa ktorého sa riadite v profesijnom ale aj súkromnom živote?
Odpoveď: Krásne slovenské príslovie: Ako si ustelieš – tak budeš spať. Prípadne ekvivalent, ako si zaseješ – tak budeš žať.
Otázka 14: Ako vyzerajú steny vášho domu? Zvykne vaša manželka ešte kupovať drevené dekorácie a iné bytové doplnky alebo jej ich vyrábate už len vy?
Odpoveď: (Smiech.) Manželka ma už prosí aby som jej nič nenosil, lebo to už nemá kde zavesiť, takže to nechám na vašej fantázii, ako asi vyzerajú doma naše steny. Avšak nástenné hodiny do obývačky, spálne či kuchyne ale aj drevené obrazy zvyknem často darovať blízkej rodine, známym či susedom. Práca s laserovým vypaľovaním si vyžaduje 100% pozornosť pri výrobe a občas sa stane z nepozornosti milimetrová chyba a vtedy je produkt už nepredajný a tak namiesto koša končí u suseda v obývačke na stene.
Odpoveď manželky: To je pravda, reálne tie obrazy a hodiny už doma nemáme kde zavesiť, avšak vždy nejakým zázrakom nájdem kúsok voľnej steny, kde sa obraz či hodiny dokonale hodia.
Otázka 15: A na záver, čo by ste odkázali všetkým, ktorý by chceli začať podnikať ale chýba im odhodlanie prípadne sa boja zlyhania?
Odpoveď: Pozitívne myslenie. Na čo myslíte, to sa tvorí a napokon sa to aj stane. Ak vaša myseľ zablúdi do negatívnych myšlienok, tak sa presne také veci budú vo vašom živote diať.
Ďakujem veľmi pekne za rozhovor aj za pozitívne zakončenie vašou poslednou odpoveďou.
Monika Bočkajová | Sentop s.r.o